Teka 1

Okładka Pressji

Pytanie: dlaczego w Polsce nie ma uniwersytetu wydaje się brzmieć niedorzecznie w kraju, w którym jednym z najbardziej charakterystycznych zjawisk ostatniej dekady jest szturm niedouczonego jeszcze za czasów PRL społeczeństwa na wyższe uczelnie.[...] Powinniśmy więc odczuwać „statystycznie” intelektualne spełnienie. Statystyka jednak nie jest w stanie objąć idei, a tym samym nie daje zadowalających odpowiedzi na pojawiające się pytania trudne i niewygodne. [...] Tytuł niniejszego zeszytu przywodzi na myśl negatywne konotacje, jednak my odwołujemy się raczej do presji czasu, której poddane idee, prawa, obyczaje nie ulegają. [...] Jedyny ucisk na jaki liczą autorzy to taki, który w czytelniku wywoła zdrowy odruch, zdrowy bo związany z namysłem nad świadomym kształceniem, nad kulturową rolą uniwersytetu i nad potrzebą powrotu do źródeł.

Jadwiga Emilewicz

Arkady Rzegocki

NAKŁAD WYCZERPANY

Teka niedostępna

Spis treści:

Od redakcji Pressji słów kilka     Pobierz plik

Pytanie: dlaczego w Polsce nie ma uniwersytetu wydaje się brzmieć niedorzecznie w kraju, w którym jednym z najbardziej charakterystycznych zjawisk ostatniej dekady jest szturm niedouczonego jeszcze za czasów PRL społeczeństwa na wyższe uczelnie.[...] Powinniśmy więc odczuwać „statystycznie” intelektualne spełnienie. Statystyka jednak nie jest w stanie objąć idei, a tym samym nie daje zadowalających odpowiedzi na pojawiające się pytania trudne i niewygodne. [...] Tytuł niniejszego zeszytu przywodzi na myśl negatywne konotacje, jednak my odwołujemy się raczej do presji czasu, której poddane idee, prawa, obyczaje nie ulegają. [...] Jedyny ucisk na jaki liczą autorzy to taki, który w czytelniku wywoła zdrowy odruch, zdrowy bo związany z namysłem nad świadomym kształceniem, nad kulturową rolą uniwersytetu i nad potrzebą powrotu do źródeł.

Jadwiga Emilewicz     Arkady Rzegocki    

Czy można uczyć nieprawdy, czyli dlaczego uniwersytet powinien być konserwatywny     Pobierz plik

None Michał Szułdrzyński    

Kształcenie do człowieczeństwa     Pobierz plik

None Wojciech Jajdelski    

Co to jest klasyka?     Pobierz plik

None Zbigniew Janowski    

Uniwersytet a powinności moralne     Pobierz plik

None Krzysztof Szczerski    

Uniwersytet w rynkowej grze     Pobierz plik

None Józef Puzyna    

Czy polskiemu uniwersytetowi potrzebna jest teologia?     Pobierz plik

None Robert Kępa    

Ruchome piaski nowoczesności. Postmodernistyczna wizja uniwersytetu     Pobierz plik

None Iwona Barwicka-Tylek    

Zawodowa szkoła językowa. O kryzysie intelektualnym filologii germańskich w Polsce     Pobierz plik

None Thomas Dahms    

Kilka uwag o uniwersytecie brytyjskim. Korespondencja z Walii.     Pobierz plik

None Dorota Pietrzyk-Reeves    

C. K. wyższa szkoła biurokracji. Korespondencja z Wiednia     Pobierz plik

None Anna Citkowska-Kimla    

Jak urządzić uniwersytet     Pobierz plik

None Berta Eko    

13 prac Herkulesa, czyli o studenckich zmaganiach z uczelnianą rzeczywistością     Pobierz plik

None Dominika Kowalska    

Allana Blooma próby otwierania umysłów     Pobierz plik

None Jadwiga Emilewicz    

Wilhelma von Humboldta rozważania na temat edukacji i uniwersytetu     Pobierz plik

None Józef Drewniok    

T. S. Eliot i problem edukacji     Pobierz plik

None Piotr Kimla    

Misja uniwersytetu (fragmenty)     Pobierz plik

None José Ortega y Gasset    

O konieczności zaangażowania publicznego     Pobierz plik

None Michał Bobrzyński    

Dżentelmen     Pobierz plik

None John Henry Newman    

Student poza grafikiem. Koło Naukowe Historyków Studentów     Pobierz plik

None Aleksandra Sabik    

Klub Jagielloński.     Pobierz plik

None Redakcja